måndag 7 september 2009

En resa i tid och rum.



Som jag berättade innan hann jag med att fylla kofferten med massor av härliga intryck och inspiration på min resa till Stockholm.
Hallwylska museet är en sådan upplevelse som jag varmt kan rekommendera!
En tidsresa till sekelskiftet och det tidiga 1900-talet. Greveparet von Hallwyls privatpalats visar inredning, konst och hushållsföremål i ett hus orört sedan 1920.

Hallwylska museet uppfördes 1893-98 – som greveparet von Hallwyls privatpalats. I huset visas den Hallwylska bostaden med storslagna samlingar av konst och konsthantverk. Här hittar du allt ifrån högklassigt flamländskt 1600-talsmåleri och silver till vardagens föremål som tandborstar och kläder.


Vi tog en guidad runda vilket var en 10 poängare! En riktigt duktig guide som guidade runt oss och gav en mycket målande beskrivning om livet i palatset och om personerna som har bott och levt samt haft sin arbetsplats där.

När palatset byggdes sattes inga kostnadsramar utan det skulle bara vara det bästa nog! Lite annorlunda än i dagens bygge!

Har du inte möjlighet att komma dit så kan du få en liten försmak på livet på Hallwyska palatset, www.40rok.se



Här ser ni en av de många eldstäderna som finns i palatset. Det är något att värma sig framför när vintermörkret kommer.

A tout à l´heure !

4 kommentarer :

  1. Oj oj oj vilket fantastiskt ställe! Dit måste jag åka nästa gång jag åker till Stockholm - det ser juh helt grymt ut! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Visst är Hallwyska spännande, en av mina favoriter som man aldrig tröttnar på. Paret som donerade hela sitt hem till eftervärlden och katalogiserade det mesta, vilken gärning.

    Arkitekten Ragnar Östberg, byggherre till Stockholms Stadshus, var lärling under bygget av Hallwyska Palatset.

    Nu ska jag botanisera runt i butiken din.....

    Ia

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Där har jag aldrig varit..låter som något jag bara måste besöka!! Tänkte på det i somras när vi var i Stockholm men det blev inte av!

    Tänker du åka uppåt skogarna..*ler* Pratade med Titti idag, hon har öppet sin butik denna helgen också...supermysigt ställe!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  4. Jag har själv varit där på en rundtur, det var riktigt spännande att se alla de vackra och flotta rummen.

    Josefine- At home

    SvaraRadera